Bapa tampar guru

Minggu lps, parent kpd seorang budak India tahun 4 datang ke sekolah utk mengadu kpd Guru Besar yg saya telah 'memukul' anaknya..Budak ni mmg dikenali sejak tahun 1 lagi jenis yg bermasalah dan kurang ajar..Dan sejak dari itu juga, ibubapanya tak putus2 datang ke sekolah utk menyerang guru dan komen mcm2 yg tak kena dgn sekolah..

Apa yg liciknya ttg budak ni, dia mmg pandai berlakon depan parentnya..org kata pijak semut pun tak mati..Moyok dan amat 'warak' sekali.. Padahal kat sekolah, perangai mcm lanun..Sbb tu lah ibubapanya berkali2 mempertahankan yg anaknya tu mmg baik dan tidak bermasalah..

Berbalik kpd insiden 'memukul' tu..Ya, saya akui ada memukul anaknya dgn pembaris..tapi takde la kuat sangat pun..lagipun, bukan saja anaknya yg kena, tapi hampir kesemua murid yg tgh riuh rendah dan melompat2 dlm kelas..Juga beberapa kali amaran diberikan sblm tu supaya jgn bising dsb..Namun, disbbkan parent budak India ni 'mesra' sekolah, apa lagi, ni merupakan alasan terbaik utk dtg 'serang' guru..Spjg 'perdebatan' kami dibilik GB, saya tidak membiarkan parent bdk India ni asyik menghentam saya aje..Saya dedahkan kpd mereka siapa anak mereka yg sbnrnya meskipun saya tahu mereka takkan menerimanya..takpelah, sekurang2nya saya puas hati...

Tahun lepas kawan baik saya, Us Badli pun telah diserang oleh parent yg sama..kes pun hampir sama dgn saya...

Sblm kes saya ni, ada satu lagi insiden yg lebih dahsyat..Bapa kpd seorang murid India juga dtg serang sorang guru kelas tahun 5 kononya guru tersebut mengeluarkan kata2 lucah pd anaknya..Citer yg sbnrnya telah disalah anggap dan ditokok tmbh oleh anaknya...Namun belum pun start bincang apa sbnrnya yg berlaku, tak semena-mena hinggap PENAMPAR sebijik kat muka guru tu..Tak sampai sepuluh saat, hinggap pulak PENAMPAR KEDUA yg jauh lebih kuat..

Tak cukup dgn 2 bijik penampar yg dihadiahkan kpd guru tersebut, bapa budak India tu siap mengugut dan mengancam guru tu, :" Saya ni samseng sini (tempat ni), kalau saya panggil org saya, 5 minit saja diorang boleh dtg dan buat mcm2 sama you.." Fuhhh...kurang ajar dan berlagak betul India nii...Guru tersebut dgn jujur menjawab : "Saya berbulan2 mengajar anak encik, bagi ilmu supaya anak encik pandai..Sekalipun encik tak pernah ucap tima kasih pd saya..tapi dgn sekali berlaku salah faham camni, encik sanggup tampar saya dan ugut saya mcm2"..tapi rintihan guru ni langsung tak menyentuh hatinya...Malah dia berbangga kerana berjaya menunjukkan kesamsengannya...

Ni la cth bbrp insiden yg kerap berlaku kat sekolah ana...Ibubapa suka serang guru..Pantang silap sikit aje terus datang serang..Anak kena cubit sikit pun, parent dah isytiharkan 'jihad' melawan guru.. Yang anehnya, majoriti ibubapa yg suka serang guru ni, anak2nya berada kat kelas2 hujung...Mungkin inilah mentaliti ibubapa yg anaknya kelas hujung ...

0 Pandangan: