Guru j-QAF Kohort 2005 kekal di SK

Semasa entry ini ditulis, saya masih lagi sedang mengikuti mesyuarat pemurniaan kertas cadangan pelaksanaan j-QAF sekolah menengah di Empress Hotel, Sepang..Seramai 6 org JU dipilih utk menghadiri mesyurat tersebut bersama pegawai2 atasan di bahagian Pen. Islam, KPM.. Selain utk memurnikan kertas cdgn pelaksanaan j-QAF Menengah, mesyuarat juga memfokuskan ttg apakah modul2 yg sesuai utk di laksanakan nanti...

Secara keseluruhannya, bentuk program j-QAF Sek Men amat berbeza sekali dgn Sek Ren..Antaranya, j-QAF SK lebih mengutamakan murid khatam dan menguasai al-Quran manakala j-QAF SM pula lebih menumpukan penanaman dan pengukuhan akidah dlm diri pelajar.

Sebelum ni juga, heboh diperkatakan guru j-QAF kohort 2005 akan di'tolak' ke SM hingga menimbulkan reaksi yg pelbagai..Namun yg pastinya, guru2 j-QAF 2005 akan kekal di SK..Ini kerana guru yg akan mengajar j-QAF Menengah nanti ialah guru GPI yang sedia ada di sekolah masing2..cuma yang beruntungnya, mereka akan dinaikkan ke Gred DG 44 dan dikenali sbg Guru Khas Amali Pendidikan Islam dgn syarat berpengalaman mengajar lebih dari 5 tahun... Ini bermakna hanya guru DG 44 yg akan mengajar j-QAF Menengah nanti..Habis, kalau kita nak pohon utk ke SM boleh ker ??? Itu ana jawab kemudian, kalau lah ada pertanyaan dr sahabat2..

Namun yg paling menyedihkan ialah kita akan kehilangan sesuatu yg sangat2 bernilai yg selama ini kita betul2 perjuangkan..ana antara org yg paling kecewa dan sedih dgn perkembangan ini...Apakah yg akan 'hilang' ??? Tunggu entry ana seterusnya..

*Nampaknya Us Hamidi dah kena stop poll yg dijalankan kat blog tu..:))


Us Roslan dr BPI dan Us Shamsuddin, Guru PI JUSA C..GPI pertama yg dpt JUSA


Pn Hjh Fauziah, Ketua Bidang Pen. Islam, BPK dan Pn Noraza, Ketua Unit j-QAF


Bersama Us Hesyam dan Us Khairi


Bersama JU dari Wilayah..Us Hazman, Us KJ (Khairi Jalaluddin)

0 Pandangan: